۰۲۳۳۳۶۰۵۰۳۵

EN

کاربردهای دارویی، پزشکی، آرایشی و بهداشتی

زئولیت-کلینوپتیلولیت کانی آلومینوسیلیکاته آبدار متخلخل با پایداری فیزیکی، شیمیایی، حرارتی بالاست که دارای سطح ویژه و ظرفیت تبادل کاتیونی بالایی نیز هست. بواسطه این ویژگیها کاربردهای گسترده ای در بخش های مختلف دارویی، پزشکی و آرایشی- بهداشتی دارد. این کانی ظرفیت بسیار بالایی برای جذب بسیاری فلزات سنگین، سموم و برخی ترکیبات مانند آمونیم دارد. بواسطه همین ویژگی و همچنین پایداری بالای شیمیایی در بدن می تواند بعنوان یک عامل مهم سم زدایی و کاهش استرس اکسیداتیو که عامل بسیار مهمی در بسیاری بیماریها مانند انواع سرطانها و آلزایمر شناخته شده است عمل کند. علاوه بر این مطالعات متعدد تاثیرات مثبت آن را در تحریک سیستم ایمنی و در نتیجه تقویت سیستم ایمنی بدن همچنین ایجاد تعادل در میکروارگانیسمهای سیستم گوارشی را نشان داده اند. این عوامل سبب شده است که در بسیاری از کشورها از این ماده معدنی بعنوان مکمل غذای انسانی استفاده شود. نکته مهم در این مورد مناسب بودن زئولیت انتخابی و عدم آلودگیهای میکروبی- شیمیایی و باکتریایی است.

کلینوپتیلولیت همچنین به دلیل فضای متخلخل نانومتری، پایداری شیمیایی و فیزیکی و همچنین رها سازی تدریجی می تواند بعنوان یک حامل دارویی طبیعی برای انتقال برخی داروها  شناخته شود.

بواسطه جذب سطحی بالا و سم زدایی می توان از زئولیت در تهیه انواع متفاوتی از ماسکهای صورت، پودر بچه، پدهای بهداشتی، کرم بدن، نمک حمام، صابون، اسکراب صورت، لوسیونهای شستشو بدن و صورت نیز استفاده کرد.

مدتهاست که اثرات فارماکولوژیک و دارویی زئولیتهای طبیعی کشف و مورد استفاده قرار میگیرد. وزارت بهداشت و درمان کشور بر اهمیت زئولیتها در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریهای مهم از جمله انواع سرطان، دیابت ، آلزایمر، سم زدایی از کبد، بیماریهای پوستی ، گوارشی و غیره بخوبی آگاه است و علاوه بر چاپ و انتشار برخی مقالات همچنین تحقیقات بسیاری را در حال بررسی دارد. تولید داروهای اینچنینی علاوه بر دانش پزشکی و دارویی نیاز به منبع مناسب از ماده معدنی زئولیت و دانش ژئومتالورژی دارد که خوشبختانه در اختیار این شرکت می باشد.در حال حاضر بخش R&D شرکت افرازند درحال مطالعات اولیه روشهای خالص سازی زئولیت به منظور کاربردهای دارویی است.