۰۲۳۳۳۶۰۵۰۳۵

EN

پاکسازی لکه های نفتی

لکه های نفتی تشکیل شده در محیطهای آبی اعم از اقیانوس، دریا و یا حتی رودخانه ها یکی از مخاطرات زیست محیطی است. آلودگیهای نفتی ناشی از فعالیتهای بندری، حمل و نقل دریایی، حوادث نفتکشهای بزرگ، حفاری چاههای نفت و جنگ، تهدید جدی برای آبهای ساحلی و بندرگاههاست که از جمله پیامدهای آن مخاطرات آتش سوزی در بنادر، آلودگی آبهای ساحلی و آبزیان، برهم زدن اکوسیستم دریایی، بدمنظره کردن محیطهای بندری برای فعالیتهای گردشگری خواهد بود.

زئولیت-کلینوپتیلولیت ماده معدنی طبیعی که به دلیل ویژگیهای همچون ساختار متخلخل و جذب سطحی بالا، همچنین پایداری مکانیکی، سبک بودن، قیمت مناسب ، و سازگاری با محیط زیست و غیر سمی بودن بخوبی می تواند در از بین بردن لکه های نفتی در محیط های آبی بسیار سودمند باشد.

ماده ثبت اختراع شده GMSN-Z85   از محصولات این شرکت است که نوعی کامپوزیت کلینوپتیلولیتی است که البته میزان ترکیبات همراه آن بیش از 5% است . همچنین در زئولیت استفاده شده تغییرات و اصلاحات ساختاری صورت گرفته است بنحوی که دارای جذب بالاتر و وزن مخصوص کمتر از حالت عادی است. GMSN-Z85 یک جاذب قدرتمتد هیدروکربورهای شاخه نفتی و آبگریز است این می تواند روی لکه های نفتی تشکیل شده بر اثر نشت مواد نفتی در دریاها و رودخانه ها را بخود جذب نماید و در عین حال بر روی سطح آب شناور بماند. ویژگیهای

 GMSN-Z85 به شرح ذیل است:

  • این ماده آبگریز است و اختصاصا مواد نفتی را جذب می کند
  • وزن مخصوص این ماده از آب کمتر است بنابراین پیش و پس از جذب آلودگیهای نفتی بر سطح آن شناور می ماند.
  • مواد نفتی جذب شده کاملا بی بو و بی اثر می شوند و بدون چسبناکی و خواص آلوده کنندگی بسادگی با ابزار اولیه مثل تورهای ماهیگیری قابل جمع آوری هستند.
  • این مواد پس از جذب لکه های آلوده کننده نفتی حتی اگر جمع آوری نشوند به محیط زیست صدمه نزده و بتدریج تبخیر و از بین می روند.
  • GMSN حاوی نفت جذب شده به بال پرندگان و صخره های مرجانی نمی چسبد و سواحل را آلوده و غیر قابل استفاده نمی کند.
  • این مواد روی سطح آب باقیمانده و به عمق نفوذ نمی کنند و بدین ترتیب به حفظ سلامت بستر دریا و آبزیان در مقابل لکه های نفتی کمک می کنند.
  • GMSN پس از استفاده قابل بازیافت است همچنین به مواد نفتی جذب شده به همان شکل قابلیت استفاده بعنوان سوخت را دارند.

این ماده در چند مانور دریایی استفاده شده و کارایی و مدعاهای آن مورد تایید قرار گرفته است.